Få det billigste fibernet
Få et gratis og uforpligtende tilbud på fibernet. Indtast din adresse og kom igang med at få fibernet her.
Danskerne er vilde med at handle på udenlandske webshops
Det er efterhånden blevet ganske almindeligt at handle online. Det gælder ikke kun Danmark, men hele verden. Den stigende konkurrence på online butikker verden over, påvirker de danske webshops i høj grad. Danskerne har nemlig ikke noget imod, at købe deres varer i andre lande, når der handles over internettet. En undersøgelse fra den danske forening for internethandlende, FDIH viser, at danskerne ofte handler i udenlandske webshops.
Saxo.com, som er en dansk internetboghandel, tager i øjeblikket kampen op mod de udenlandske webshops. Men Saxo.com kommer på en tredjeplads over de webshops, danskerne oftest handler på. Det er tyske Zalando, som ligger på førstepladsen, og på andenpladsen kommer amerikanske Amazon.
Administrerende direktør i Saxo.com, Jørgen Balle kører virksomheden specielt fordi bøger er en vare, som forbrugere trygt og sikkert kan købe over nettet. Her skal der nemlig ikke tages højde for, om størrelsen passer eller om farven er pæn etc. Det er således få forbrugere, som har behov for at holde en bog fysisk i hånden, inden der tages en beslutning om køb.
Derfor egner en boghandel sig godt til online shop, forklarer han.
Herudover fortæller han, at en af grundene til, at Saxo.com stadig lever er det danske sprog. Det er et meget lille sprogområde, som Amazon og andre udenlandske webshops som sælger bøger, ikke har interesse for.
Alligevel gør man hos Saxo sig klar til, at Amazon får interesse for det danske sprog. Der eksperimenteres i øjeblikket med en abonnementsmodel, som skal kunne holde konkurrencen mod andre firmaer. Modellen går ud på, at forbrugeren betaler et månedligt beløb og til gengæld kan købe bøger så billigt, at det er svært for konkurrenterne at sælge samme bog så billigt.
En lignende model ses hos eksempelvis Amazon Prime, hvor forbrugerne betaler et fast månedligt beløb, og derved får gratis forsendelse ved køb, diverse gode tilbud og adgang til andre af Amazons tjenester. Amazon har blandt andet en streamingtjeneste, som forbrugerne får adgang til.
Saxo ligger i øvrigt inde med en masse anonymiseret kundedata, som kan bruges i konkurrencen mod andre virksomheder. Dataen viser eksempelvis om kunderne læser deres e-bøger, hvor hurtigt de læser dem, hvor de bor og hvordan de søger på bøgerne. Disse oplysninger håber Jørgen Balle kan bruges til at skabe bedre bøger - i samarbejde med forfatterne og forlagene.
Herudover er en taktik hos Saxo, at differentiere sig fra Amazon. Dette gøres eksempelvis ved at dele dataen med forbrugerne, hvorimod Amazon i højere grad bruger den internt.
Saxo.com har også et fokus på de forfattere, som ikke har et traditionelt forlag. Det vil sige, at forfatterne kan udgive egne bøger direkte til Saxo.com.