Få det billigste fibernet
Få et gratis og uforpligtende tilbud på fibernet. Indtast din adresse og kom igang med at få fibernet her.
Det kører for fiberselskaberne
For få år siden, var der tvivl om, hvorvidt fiberselskaberne kunne overleve, men i dag er det tydeligt, at deres investeringer har medbragt stor succes. De teknologiske argumenter har dog aldrig været til at tage fejl af, men det har snarere været et investeringsspørgsmål. Lynhurtig up- og download samt lav latency (den tid det tager fra du trykker på en handling, og til den er afviklet) er ikke ligefrem noget man som forbruger, takker nej til.
Der er blevet investeret enorme beløber på, at grave fiber ned under den danske jord, og hvis kunderne ikke tog glædeligt imod fiberbredbåndet, ja så ville det have givet kæmpe bagslag og selskaberne ville have spildt milliarder af kroner.
Det sås blandt andet da MidtVest Bredbånd gik konkurs i 2009 og da ComX blec slugt af TDC tilbage i 2013 efter at have kæmpet en brav kamp i årevis, for at få økonomien til at følge med. Men de seneste år, viser sig altså et andet billede, og fiber er blevet taget godt imod af danskerne.
Kundetilgangen er i vækst og det ses blandt andet i regnskaberne hos flere fiberselskaber.
Vækst i abonnementer
I Energistyrelsens seneste opgørelse er det tydeligt, at antallet af fiberbredbåndsabonnementer i Danmark er stigende. I første halvår af 2016 var tallet på over 484.000 abonnementer, hvilket svarer til en stigning på 15,4 procent i forhold til første halvår af 2015. Udviklingen bliver dog endnu mere interessant, hvis man betragter den over en tiårig periode.
I 2007 var der allerede investeret store beløber til at grave fiber ned, og dengang var der omkring 43.000 fiberbredbåndsabonnenter. Det svarer altså til en stigning, som er mere end 11 gange fordoblet på de sidste ti år. Antallet af bredbåndsabonnenter har generelt været stigende, men antallet af kobberbredbåndsabonnenter er faldet, hvorimod antallet af fiberbredbåndsabonnenter er steget gevaldigt.
Økonomisk betydning hos fiberselskaberne
Den store stigning af bredbåndsabonnenter er også nu økonomisk tydelig hos fiberselskaberne. Nianets omsætning er steget med 44 procent fra 2015 til 2016; fra 297 millioner kroner i 2015 til 345 millioner kroner i 2016. Efter skat lander regnskabet på et overskud på 18,5 millioner kroner.
Nianets administrerende direktør vurderer, at resultatet blandt andet skyldes den store kundetilgang, som er steget med mere end 50 procent i forhold til året før.
Nianet er ikke det eneste fiberselskab, som nu oplever økonomiske gevinster. Også GlobalConnect-gruppen har en øget omsætning. I 2015 var omsætningen på 537 millioner kroner, hvortil den i 2016 var 607 millioner kroner.
Efter skat var indtjeningen på 38 millioner kroner.
Både Niabet og GlobalConnect tilbyder dog andet end fiberløsninger. Virksomhederne sælger eksempelvis også datacentre, cloud-løsninger og it-sikkerhed, men det er alligevel fiber, som er den grundlæggende årsag til væksten. Dette eksempelvis ses ved, at GlobalConnect investerede i infrastrukturen i 2016, så den nu er udvidet til 15.000 km.
Generelt er markedet modnet meget de seneste år, hvilket blandt andet ses ved fusioner og opkøb og at nye selskaber opstår. Et eksempel er, at TDC opkøbte Dongs fibernet for et trecifret millionbeløb tilbage i 2009, og dette fibernet benytter både Hiper og Gibagit.dk.