Få det billigste fibernet
Få et gratis og uforpligtende tilbud på fibernet. Indtast din adresse og kom igang med at få fibernet her.
Det siger du ja til, når du accepterer brugerbetingelser på dit smart-tv
Læser du brugerbetingelserne?
Det er ikke en nyhed, at vi i dag primært betaler med personlige data, og ikke penge. Alligevel er det nok de færreste, der rent faktisk læser brugerbetingelserne fra start til slut. Når du accepterer brugerbetingelserne på dit nye smart-tv siger du blandt andet ja til at andre kan indsamle data om alle de programmer, du ser og til at andre kan bruge optagelser af din stemme.
Selvom vi nok ikke læser brugerbetingelserne, inden nye apparater tages i brug, ved vi godt at vi burde. Vi ved godt, at vi ofte accepterer vilkår, som kommer andre end os selv til gode. Ifølge nyhedsmediet Wall Street Journal kan det være meget svært at gennemskue, hvad man egentlig siger ja til, når man accepterer brugervilkårene.
Derfor har mediet undersøgt de ting, man accepterer når man klikker ja til brugerbetingelserne på smart-tv i USA. Her har de blandt andet kigget på betingelser fra Samsung, LG og Vizio, og de minder meget om hinanden.
Hvad siger du ja til?
Først og fremmest er det svært at gennemskue hvad man siger ja til fordi betingelserne kun kan læses på skærmen og kun fem linjer af gangen. Rigtig mange brugere accepterer at et smart-tv både bruger mikrofon, kamera og at de tracker softwaren. Men lige så mange brugere forstår ikke helt hvordan oplysningerne bliver brugt.
Mange smart-tv har i dag stemmestyring, så brugerne kan bruge fjernsynet uden at have en fjernbetjening, men udelukkende taler til fjernsynet. Optagelser af stemmer, bruges til at forbedre software, og selvom leverandørerne gør et fint stykke arbejde for at frasortere personlige optagelser af stemmer, er det ikke en garanti for at de ikke bliver gemt. Både Samsung og LG bruger underleverandører til at indsamle denne type af data, og disse underleverandører kan udskiftes når som helst og uden varsel.
Det er en af de ting, man accepterer i brugerbetingelserne.
Herudover indsamler leverandørerne en masse data omkring dine brugervaner, herunder hvilke programmer du ser, hvornår du holder pauser, hvornår du ser tv osv. Det bliver indsamlet for at lære dig at kende og så reklamer kan tilpasses så præcist som muligt.
En ting, der måske kommer en smule mere som en overraskelse er, at andre selskaber også må indsamle din data. Det er altså ikke kun den leverandør, du har købt tv’et af, som må indsamle din data, men også alle mulige andre.
Der flyver således brugeroplysninger rundt blandt de forskellige leverandører. Ifølge den danske it-advokat, Martin Von Haller Grønbæk gør de meget omfattende regler det let for de store selskaber at fraskrive sig ansvar.
Hvad anbefales?
Wall Street Journal anbefaler, at man som bruger udelukkende aktiverer de funktioner, som man rent faktisk bruger. På den måde kan man slippe for at tage stilling til mange uoverskuelige betingelser.