Få det billigste fibernet

Få et gratis og uforpligtende tilbud på fibernet. Indtast din adresse og kom igang med at få fibernet her.

Hvorfor virker mit internet ikke?

InternetTjek.dk giver dig her svaret på, hvorfor dit internet ikke virker og hvad du skal gøre for at få det til at virke igen.

Hvorfor virker mit internet ikke?

Det er aldrig belejligt at miste forbindelsen til internettet. Måske sidder du midt i et online møde, måske er du ved at betale regninger i netbank, måske er du ved at se din yndlingsserie, eller måske er du i fuld gang med at shoppe nyt tøj på nettet. Uanset hvad du foretager dig online, så er det frustrerende, når internettet ikke virker. 

I dette blogindlæg vil vi komme med nogle kvalificerede bud på, hvorfor dit internet ikke virker, og vi vil gøre dig klogere på, hvad du kan stille op, når uheldet er ude. 

Årsag 1: Det kan skyldes driftsforstyrrelser hos din internetudbyder

Noget af det første du skal undersøge er, om der er registreret driftsforstyrrelser hos din internetudbyder. Dette kan du typisk undersøge uden at skulle sende en mail eller ringe til udbyderen. De fleste udbydere af bredbånd har en underside på deres hjemmeside, der hedder noget a la Driftsstatus eller Driftsinformation, hvor eventuelle driftsforstyrrelser vil være omtalt.

Er der driftsforstyrrelser hos din internetudbyder? Find svar ved at besøge udbyderens hjemmeside:

  • Hiper: https://www.hiper.dk/drift 
  • Fastspeed: https://fastspeed.dk/kundeservice/driftsstatus-spoergsmaal/driftsstatus/ 
  • YouSee: https://kundeservice.yousee.dk/driftsinformation
  • Kviknet: https://kviknet.dk/driftsstatus 
  • Telenor: https://www.telenor.dk/kundeservice/drift-og-dakning/driftstatus/tjek-driftstatus/ 
  • Stofa: https://stofa.dk/hjaelp/driftsinformation 
  • Norlys: https://support.norlys.dk/hc/da/categories/4405951371538-Driftsinformation 
  • Waoo: https://www.waoo.dk/kundeservice/driftsinfo/ 
  • Telia: https://www.telia.dk/kundeservice/dakning-og-drift/driftsinformation/ 
  • 3: https://www.3.dk/hjalp/daekning-og-netvaerk/driftsinformation/driftstatus/ 
  • Telmore: https://www.telmore.dk/om-telmore/driftsstatus 

Årsag 2: Det kan skyldes problemer med din router

Virker dit internet ikke, så kan det meget vel skyldes, at der er problemer med din router. Det er i hvert fald meget tænkeligt, hvis den manglende internetforbindelse ikke skyldes generelle driftsforstyrrelser.

Du kan tjekke, om din router fungerer korrekt ved at gøre følgende:

  1. Tjek om routeren er tændt (der skal være lys i power-knappen)
  2. Tjek om kablerne sidder korrekt i (i den anledning skal du måske have fat i opsætningsguiden, der fulgte med din router)
  3. Tjek om lamperne på routeren lyser grønt (lyser de gult, rødt, eller står de og blinker, så kan det være tegn på, at noget ikke er, som det skal være)
  4. Hvis ikke lamperne lyser grønt, så sluk routeren og lad den forblive slukket i 5-10 min.
  5. Tænd routeren og giv den tid til at skabe forbindelse
  6. Hvis genstart af routeren ikke løser det, så nulstil modemmet 
  7. Book et teknikerbesøg gennem din internetudbyder, hvis ovennævnte ikke hjalp

Årsag 3: Din internetforbindelse er overbelastet

En tredje årsag til problemer med internettet kan være, at din internetforbindelse er overbelastet. Forsøger mange brugere at tilgå internettet på samme tid, og bliver internettet tilmed brugt til ressourcekrævende aktiviteter såsom gaming, streaming og download, så er det ikke sikkert, at dit bredbånd kan holde til det enorme pres. 

Lokal overbelastning af internettet kan ikke kun sløve internettet. Det kan også resultere i deciderede nedbrud. Oplever du ofte, at dit internet stopper med at virke, når mange i husstanden tilgår internettet på samme tid, så er det ved rette tid at få opgraderet jeres bredbånd.

I den anledning kan vi varmt anbefale at investere i lynhurtigt fibernet. Så kommer I effektivt problemet til livs.