InternetTjek.dk - Find den billigste internetforbindelse
Angiv søgekriterier
0 Mbit/s
100 Mbit/s
0 MB
20 GB
Internet signal:
Tilvalg:
Type:
Netværk:
Skrevet d. 03/09-2016
Telepriskrig ender igen med opkøb

Telepriskrig ender igen med opkøb

Det kan meget vel være ved at ske igen, en større leverandør på telemarkedet opkøber en ny lille spiller, der presser priserne i bund. 

De små lavprisselskaber opstår oftere og oftere, og på kort tid har de allerede en pæn portion kunder. Derefter bliver de typisk opkøbt af en større og mere betydningsfuld spiller. 

Der er naturligvis ingen der kan vide om det rent faktisk ender med et opkøb af det nye danske bredbåndsselskab Hiper. Det er dog bestemt ikke utænkeligt, for Hipers forretningskoncept minder på mange måder om noget vi alle har set før.

Modellen lyder således 

Hvis du vil have succes med et lavprisselskab er der grundlæggende tre tiltag der skal foretages for at det lykkedes. 

Først og fremmest starter det hele med et hul i markedet, som man har viljen og muligheden for at udnytte, herefter skal der satses på følgende: 

1. Der skal være adgang til at udbytte eksisterende infrastruktur hos en eller flere af de store udbydere på markedet. Skal du selv starte det hele op fra bunden er det alt for dyrt, og kræver mange års erfaring.

2. Omkostningerne skal holdes nede, og derfor skal organisationen holdes så lille som muligt, og derfor skal de nødvendige platforme være så effektive som muligt, når det gælder kundebetjening. Her spiller selvbetjening en stor rolle. 

3. Produkterne skal være simple, overskuelige for kunderne, og ligge under niveauet hos de andre etablerede spillere på markedet. 

Denne model virker, og det er set adskillige gange før. 

Danske tele-opkøb igen og igen 

Modellen virker nemlig, og dette er blevet bevist flere gange, hvor nye selskaber, ved hjælp af en aggressiv prisstrategi, relativt hurtigt kan få skrabet rigtig mange kunder sammen. Herefter bliver selskabet typisk opkøbt fordi kundebasen er blevet så stor, at den irritere de store spillere på markedet. 

Den ovenstående model er blandt andet den som iværksætter Frank Rasmussen flere gange har anvendt med succes. Han har blandt andet stået bag Telmore, der blev opkøbt af TDC for 400 millioner kroner i 2003. Siden har han gentaget succesen med BiBob, der blev opkøbt af Telenor for lige knap 100 millioner kroner. 

Det typiske udfald er derfor ofte, at disse typer lavprisselskaber ender med at blive opkøbt. Ikke udelukkende fordi opkøberen elimenere en konkurrent, men yderligere også fordi kundebasen har en anseelig størrelse, alene på baggrund af de lave priser. Dette udgør alene stor værdi. 

Et andet eksempel er M1, som over kort tid fik skrabet 100.000 mobilkunder til sig, for derefter at blive opkøbt af TDC's eget lavprisselskab Telmore, som også er et opkøbsfirma. 

TDC er derfor en af de selskaber der har opkøbt flest lavprisselskaber. Et andet eksempel er Onfone der åbnede en kundebase på 170.000, før selskabet blev opkøbt af TDC for 300 millioner kroner. TDC har derudover også opkøbt Fullrate og Unotel. 

Priskrigen betyder efter omstændighederne, at det samme produkt egentlig kan fås til en lavere pris. Derfor går det også hurtigere med at få sænket priserne i branchen, frem for at de stiger. 

De lave priser er noget forbrugeren hurtigt venner sig til, og netop derfor er det også vigtigt for de store udbydere, at opkøbe selskaberne hurtigst muligt. Ellers vil priserne blot dykke endnu længere ned, og de store selskaber har ikke altid mulighed for de samme lave priser, som de små nystartede, der går efter ovenstående model. 

Hvad skal der ske med Hiper? 

Hiper har tidligere udtalt, at de har ambitioner på det danske bredbåndsmarked. Stig Myken, som er medstifter af Hiper, og tidligere har stiftet og derefter solgt Fullrate, udtaler således, "At blive solgt er jo en af konsekvenserne af at tage investorer om bord - de har også en interese." 

Han forklare ligeledes til computerworld.dk, at de godt kan gå hen og blive en værdifuld spiller på det danske marked over nogle år. 

Det er dog de næste 12-18 måneder der bliver afgørende for Hiper og ikke mindst TDC's modtagelse af Hiper. Bliver Hipers kundebase alt for stor over de næste par måneder, er TDC naturligvis nød til at tage dette op til overvejelse. 

Det er naturligvis ikke utænkeligt at Hiper kan presse TDC så meget, at TDC bliver nødt til at opkøbe selskabet, forklare Morten Imsgaard, TDC-analytiker hos Sydbank. 

Hiper er dog kun lige gået online med sine produkter, og derfor er det endnu uklart hvor stor en kundebase de vil tilkomme over de næste par måneder. 

Det er dog sikkert, at Hiper har alle forudsætningerne for at blive opkøbt.