InternetTjek.dk - Find den billigste internetforbindelse
Angiv søgekriterier
0 Mbit/s
100 Mbit/s
0 MB
20 GB
Internet signal:
Tilvalg:
Type:
Netværk:
Skrevet d. 07/10-2016
Spil via internettet – godt eller usundt?

Spil via internettet – godt eller usundt?

Computerspil har efterhånden eksisteret i mange år. Omkring 1970’erne så man de første spillemaskiner komme frem rundt om i verden med bl.a. det klassiske spil ’Pong’ fra producenten Atari.

Dette blev startskuddet til en rivende udvikling, hvor vi med tiden er gået fra simple 2D-interaktioner til det nyeste skrig inden for spil: Virtual Reality. 

I begyndelsen var systemerne låst til kun at afvikle spil lokalt og med en naturlig begrænsning i antallet af spillere, der afhang af tilslutningsmulighederne. På samme måde som internettet radikalt har ændret alle andre aspekter af den vestlige verdens liv, har det på samme tid også revolutioneret måden, hvorpå vi interagerer med spil, og de interagerer med os.

Med internettet kom muligheden for at spille sammen med og mod andre mennesker, uden den lokale begrænsning man tidligere havde været vant til. Det gav liv til helt nye former for indhold og måder at spille på. Indtil nu havde fokus været på at stille spilleren en række udfordringer, de skulle overkomme. Interaktionen mellem spillere promoverer i dag i langt højere grad et konkurrenceelement, hvor fokus ikke ligger på at slå spillet, men på at slå sine venner og de andre brugere.

Konkurrenceelementet er ikke kun forbeholdt de traditionelle computerspil, men har spredt sig videre til andre mere moderne platforme. Skydespil som Counter-Strike og eventyrspil som World of Warcraft, hvor online interaktion mellem spillerne er hele grundpillen har smittet af på resten af de kanaler, hvor vi tilgår spil.  Det ses bl.a. på Facebook, hvor man dyster i Tetris, på smartphones hvor en duel i WordFeud nu kan spilles hele døgnet rundt og på tablets hvor casino- og Pokerapps tilgås af spillere fra hele verden.

Udbredelsen af internettet og den rå computerkraft vores devices besidder i dag, har muliggjort en verden, hvor det altid er muligt at tilgå et spil, samtidigt med spillene bliver mere realistiske, og grafikken snart ligner virkelighed.

Udviklingen har igennem tiden affødt en del bekymringer fra forældre såvel som politikere omkring afhængighed og korrelation mellem videospil og voldelighed. Nyere forskning afkræfter dog flere af de antagelser, der har været omkring voldelighed og afhængighed. Studier viser tværtimod, at computerspil kan have positiv indvirkning på unge menneskers indlæringsevne og koncentration. Derudover er mange spil på engelsk, hvilket giver et godt udgangspunkt for især unge mennesker, når de skal lære et nyt sprog i skolen. Den kommende virtual reality-bølge, der vil ramme konsol- og pc-markedet i løbet af de næste par år, kan måske være med til at rejse nye afhængighedsspørgsmål, når muligheden for at ”leve” i en virtuel verden med tiden vil blive en realitet.