Få det billigste fibernet

Få et gratis og uforpligtende tilbud på fibernet. Indtast din adresse og kom igang med at få fibernet her.

Tv-pakker giver ikke mening om fem år

Allerede om fem år vil markedet for tv-pakker sandsynligvis se meget anderledes ud end i dag. Om fem år vil det om muligt ikke engang give mening at have en Tv-pakke.

Producenterne går derfor istedet over til internetdistribution. Producenter som HBO, Nickeloden og danske DR er allerede gode ekselmpler på netop dette.

"Kabelselskaberne vil stadig have mulighed for at kunne levere Tv-pakker til kunderne, og vil derfor stadig have ledningen i huset. Hvis selskaberne lægger sig i selen, kan det dog lade sig gøre at levere en fantastisk bredbåndsforbeindelse gennem kablet," Forklare Claus Bülow Christensen, som er digital medie analytiker og udviklingsdirektør i Zibra Digital Media Group, til onlinemagasinet computerworld.dk.

Det skyldes at Stofa netop har lagt hård pres på den endnu mere presset branche her hjemme, nemlig tv-udbyderne. Stofa har nemlig brudt med den klassiske tv-løsning med et nyt tilbud, hvor du som kunde, betaler for de enkelte kanaler på månedsbasis.

Bülow forklare derfor, at det selvfølgelig ligger i kortene af Stofas største konkurrent, TDC-ejede YouSee, skal kunne levere noget tilsvarende. Der er nemlig pres fra både konkurrencestyrelsen, forbrugerrådet og danskerne, om den tv-pakkestruktur vi kender i dag.

Streaming er lettere

Kunderne, danskerne, har opdaget letheden ved streaming og tv online. Her er Netflix den streamingstejenste flest danskere har abonnement på. Netop disse online muligheder er hvad tv-selskaberne er oppe i mod.

For måske bare om fem år, er kabel-tv udbyderne helt overflødige.

Dog fortæller Bülow til computerworld.dk at han er skeptisk overfor hvordan forbrugerne vil tage imod Sofas nye tiltag. Det bliver nemlig ikke billigere for kunderne. Fx. vil TV2 tage 20 kr. pr. kanal.

Hvis du derfor sammensætter en stor pakke af de individuelle kanaler, kan det hurtigt blive meget dyrt. Det positive er dog, at kunder får mere fleksibilitet, og at selskaberne er ved at gøre op med tv-kanaler som kunderne ikke så alligevel.

Det er ligeledes mest den yngre generation der i højere grad ser tv på tablets og telefoner. Det er også dem der gøre mest brug af streamingstjenester.

"Man har et begrem som cable-nevers - altså folk, der aldrig har haft en kabel tv-forbindelse. Kanalerne ligger i en overgangsfase, fordi de skal bruge penge fra distributørende. Men de kan på lang sigt få meget mere selv.

DR er jo ret langt fremme med at man kan få deres arkiv frem på skærmen," fortæller Bülow til computerworld.dk.

En konservativ branche

Den digitale udvikling holdes dog tilbage på baggrund af den konservatisme der findes i branchen. Den danske tv-branche har derfor sovet i timen, og har endnu tidligere kunnet være mere innovativ end i dag. I USA ser man nogle kabelfirmaer meget længere fremme end her i Danmark.

Bülow forklare derfor således til computerworld.dk, "Man kunne jo se film-markedet. Man gik fra trykte medier som skulle fra tryk til lager til butik til hjemmet. Det er forsvundet, fordi det repræsenterede overflødige led.

Distributrørende til tv, kan derfor hurtigt blive unødvendige i fremtiden."

Som led i den pressede branche, har YouSee netop meddelt at de vil levere Netflix til deres kunder. Netflix bliver altså en del af tv-pakken.